wallpaper

Powered By Blogger

Tuesday, April 27, 2010

first time ke pasar...heheehe

salam...

first time aku ke pasar...turun padang tgk produk dijual... n promote barang2 yg dijual oleh kilang aku n adik2...pukul 7.30 sampai..siap2...kul 7.45 start... .hemmm... x sangka...sungguh menggalakkan... yerla...orang shah alam kan... byk yg educated... majoriti nya... (tp tak bermaksud orang kawasan lain x educated tau... hehehhe...aku cakap part majoriti sebab ada universiti n kolej2 sekitar shah alam...heheheh)

aku dok tersengih2 je... beli bang...beli kak...beli dik...beli makcik...beli pakcik... hahahah...aku jual diorang ke...aku jual produk ??? wakakka... so... sambil tersengih2..aku mula palu kompang(kompang takde pon...heheheh)... aku sibukla perkenalkan produk apa yang ada... ada sate kebab...perisa bariani...perisa black pepper... hot black pepper... bologna... popiya... hehehe... macam2 gelagat pon ada... ada gak dah jadi regular customer... sekali dtg borong byk...ada yang sampai dok reserved...hahhaha... rasa seronok pon ada... sebab jualan makin laku... x perlu susah2 masa mula2 dulu..orang percaya kan produk tu,..sedap (orang cakap)...hehehe...

ada yg reserved..(simpan dulu sebab dia nak pusing2)...bila sampai balik kat tempat aku.... alaaa... dah habis ke...akak nak yg tu lagi...(dia nak nambah lagi rupa2nya)...hahahha.... tp kesian kat dia...sebab xda rezki..produk dah habis... expecially sate.... paling cepat habis... pelik pon ada rasanya... kalo yg borong tu..memang borong tak ingatnya...hhahaa....

bila dah tinggal sket...aku cakap,...lelong...lelong...lelong... 3 sepuloh hengget...3 sepuloh hengget... hehehhe...ramai yg berpusu2...ada gak yg jalan je... tp mata dok jeling2 apa yg aku dok lelong kan...hahahah... ada gak yg sekadar tanya... tp yg dok nak beli ni...berebut2... tak menang tangan...adik aku ada...selamat...kalo tak mesti aku kelam kelubat...almaklumla...tak biasa...huhuhu...

tpkan... masa kat pasar tu...aku dok gak tanya2... rupa2nya...diorang ni nampak je berniaga kat pasar...tp rupa2nya... untung 100%...fuhhh... gilosss tul... cuba bayang... bila aku tanya... acik modal kan baper...n selalunyad dapat baper... dia ckp...leh la... modal selalu seribu untuk seminggu... dok sedia2 kan barang... n upah pekerja... so pagi sabtu je jualannya... untung2 dapatla seribu gak......hohoho... cuba korang bayangkan... lepak2... dapat rm 2 ribu...kat pasar je... so sebulan dapat 4ribu... huishhh.... terror tak... gila gempak diorang ni... humble je... tp..duit poket penuh... tu satu pasar... kalo diorang meniaga byk pasar... fullamak....

akan ku contohi diorang ni... insyaAllah... korang yg kat luar2 tu...ambil la iktibar... "bukan senang nak senang" aku ambik dari ayat adik aku...ijul...heheheh... so...adik2 ku... all the best untuk korang memajukan syarikat kita... moga empayar kita berlabuh jauh ke pelusuk dunia... huishhh...angan2...hahahah... hope termakbul...... kekekke...

so..habis berjualan haritu...kul 9.45...hehhehe... sat jerkan..dah habis... so renung2kan....selamat beramal quote dari ustaz Izzi dari radio hot fm...heheheh...

sesaper nak jadi agen...leh contact aku tru facebook atau call aku...016-2551120... tp yg betul2 nak majukan diri je leh kontek aku..kalo sekadar nak main2... lupakanla...k...tata...

4 comments:

  1. 90% rezeki dtgnya drpd perniagaan...semoga semakin bersemangat berbisnes! all da best kawan!

    ReplyDelete
  2. thanx dear... real case study... subhanallah... memang betul2 mujarab... kat situ xyah pening2 nak rebut kuasa ke...hahahah... uppsss... kang ada yg cilikan mulut lin lak...hahahah... duit lak... kena pandai manage..kalo nak byk untung..kena byk usaha...tp memang berbaloi2... xperlu la sibuk nak menindas orang lain... upsss...lagi skali... aduhaiii..aku nya mulut memang takde insurans laaa...hahahah... sama2la kita memajukan business kita...hehehhe....

    ReplyDelete
  3. hahahaa...taakpe dah siap2 cover ngan insuran prubsn kan kan kan ;p

    ReplyDelete
  4. kalo la leh di insurans kan skali...hahahha....memang berbaloi2... (celcom)

    ReplyDelete