wallpaper

Powered By Blogger

Tuesday, January 4, 2011

Tips nak pilih Supervisor and tajuk research untuk wat PhD

salam...

rajin lak aku menulis blog harini...hahaha... ni pasal hanis zalikha la ni...hahahah... ada a few member tanya aku camner nak tau supervisor yang berkenan di hati... tajuk untuk researrch PhD...

selalunya yang payah pada student cam aku ni yang tak pernah ada background purely research...almaklumlah... dulu master ambik coursework...hehehhe...masa mula2 aku nak start...memang rasa payah gila... tapi takper...aku share kan ngan korang... ni aku dapat dari a few prof2 yang terhebat alaf baru...heheheh...

1. buat solat hajat dulu...hehehe...( aku taklah alim mana..tapi...nak dapat redha Allah tu penting)..hehehe

2. minta restu pasangan...(kalo aku...dari suami aku la... hehehe..)

3. minta restu ibu bapa... (selalunya ibu la...sebab bapa tu pelakon tambahan...hahaha..sori ayah... kalo xder ayah...lin pon xder kat dunia ni...dah...dah..melalut lak aku...huhuhu)

4. apa interest korang.... contohnya... kalo korang mengajar satu2 subjek tu...atau kalo korang buat satu2 benda tu... korang akan buat betul2...x disuruh pon nak buat... part ni korang kena pasti kan betul2... sebab inilah yang akan korang buat untuk proposal korang n deal with it sampai habis PhD... kiranya... benda ni datang dengan sendiri...tp perlu dicari... macamana nak cari???? ok..next...

5. baca bahan bacaan yang berkaitan dengan interest korang...memang perlu baca banyak...tp cuba korang cari fokus... cari journal2... yg terkini.... future work orang... dan bila korang baca journal2 tu... ada something missing... cuba tuliskan... jangan baca tapi tak keluarkan point yang penting... hehehhe.... susah la mau ingat... nama pon research... hehehe... kalo research...tp nak menda datang bergolek...susah la pulak....huhhu...

6. bila dah list down... cuba start critique... apa yang dimaksudkan dengan critique tu??? dulu mula2 aku pon tak paham...rupa2nya... bila korang baca satu journal A ni... xder dalam journal B... tuliskan.... pastu cuba compare dengan 10 jenis journal... list downkan... paling senang ...cari advantage ngan disadvantage... pastu...kritik... kenapa method ni diguna pakai... kenapa bukan method yang lain... dan sebagainya... masa nak kritik ni...jgn lupa table kan...ikut year, authors, tittle journal, baru start ngan advantage n disadvantages... sebab mula2 memang nampak cam susah... tapi lama2... korang lak yg sibuk... nak cari...n cari lagi...heheheh... apa yang tak kena dengan journal or paper tu... hehhehe

7. bila dah start kritik...korang akan mula nampak...mana interest korang... so...dari situ.. leh start surf dari internet...saper supervisor yang boleh supervise korang... sebab x sumer prof bole supervise ikut interest korang...heheheh... so...surf la... x kesahla...local atau oversea lecturer... check background diorang...

8. bila dah dapat lecturer tu... p jumpa dulu ... survey2.... mingle2...hehehe... sebab nak tau keserasian...kalo xserasi...susah den nak tolong haih...hehhehe... kalo x serasi...cuba cari lagi yang lain...byk lagi dalam dunia ni...heheheh... jangan ikut kawan semata... walaupon ada bagusnya ada kawan seperjuangan....hehehhe

9. bila dah dapat supervisor... boleh la start kawtim ngan supervisor...apa yg perlu dibuat... camna nak tulis proposal (ikut format universiti masing2 erk)... and bila sepatutnya leh register...(leh tgk calendar akademik universiti)...

10. tang tittle tu...jgn risau...akan berubah dari masa ke semasa... tapi kalo ada yang dah tetap lagi bagus... senang nak concentrate...heheheh...sebab lepas present proposal... baru la firm ngan tajuk tu...heheeh

11. last skali....register la as student PhD....heheheh

selamat mencuba!!! best of luck...

ilmu yang ada... bila disimpan akan lapuk...so saya share kat korang sumer... jom ramai2 join saya wat PhD...n doakan saya habis PhD saya cepat2 n cemerlang tau... ;)

3 comments:

  1. PhD ni mudah... tapi jangan ambik mudah... (pinjam quote kak jah sket...hehehe)

    ReplyDelete
  2. kak... kite pun tgk prob kak... huhu nak sambung phd xtau nak wat pilihan.. akak ade email x??nak mintak pendapat akaklah... =D

    ReplyDelete
  3. sori...baru terbaca... ni email akak... dass543@yahoo.co.uk

    ReplyDelete