wallpaper

Powered By Blogger

Wednesday, January 5, 2011

camne nak bersolek n bersosial...ngeheheh

salam...

rutin harian aku sebagai seorang tenaga pengajar, consultant, business woman, pelajar, isteri dan mama, anak dan menantu... agak memenatkan sebenarnya... kepala otak aku sentiasa ligat fikir yang terbaik yang boleh dan apa yang mampu aku lakukan untuk berjaya untuk setiap kategori...hahahah (ada kategori tu...wakaka).... kadang2 fokus leh hilang sat dibuatnya...sebab terlampau penat... tapi disebabkan enjoy... rasa penat dan mengantuk tu...akan hilang sket..... tipula kalo aku kata tak penat n mengantuk kan... heheheh

aku nak citer sket pasal business... business apa yang boleh jana pendapatan sebenarnya.... sebenarnya.... dalam business apa2 skali pon...promosi atau marketing plan yang paling penting... ko nya barang paling hebat ke... kalo ko tak reti nak promot kan barang ko tu... simpan jerla kat rumah... macam aku... aku masih diaggap dalam kategori fail dalam promosikan barang atau produk yang aku ada.... sebab.... aku ni kategori malu nak jumpa orang n cakap ngan orang...walaupon aku biasa bercakap dengan student aku... kalo dengan student....dah ada syllabus... senang... menda tu dah ada dalam kepala otak...tapi bila nak promot barang ni... kena cakap...bla...bla...bla...barang ni bagus...sesuai utk encik...cik...tuan...puan...dato...datin...puan sri...tan sri... dan lain2...kenapa barang ni bagus....utk apa... siapa leh gunakan...

sebab apa??? sebab apa belum ada keberanian untuk promosikan barang...??? padahal...dekat dunia ni... (huish...besar sangat la pulak...ambik kecik sket scopenya)...kita ambik malaysia la... kat malaysia ni..punyala berjuta bilangan penduduknya... yang paling miskin sampaila kaya... masing2 punya keinginan yang berbeza... tak kesah la orang tu pandai ke...atau sebaliknya... sumer nya nak teruskan kehidupan dan ada keinginan... so... apa lagi ... palung la kompang...promosi...hahaha... tp nak promosi ni...rupa2nya kena ada ilmu....

ilmu tu....banyak jenis ilmu... contohnya...ilmu menyikat rambut... setiap hari kena sikat rambut...biar rambut akan berkilat... (anak aku pon dah pandai sikat rambut...hehehhe...terkejut aku ritu... upppsss... sambung2...)...pilih sikat pon kena betul...yang rambut lurus dgn rambut yg ikal... kena lain jenis sikatnya... hohoho... rambut lak... jgn la berbelang2 cam rainbow...takut orang...heheheh...kemas... yg pompuan...confirm ayu gila kan...auwww..

ilmu bersolek (part ni yang paling aku suka...pompuan....)..bg yang perempuan... berdandan kalo kuar rumah... kena ikut niat kat hati....bukan niat... aku nak godala orang ni...orang tu... atau niat nak bagi orang nampak kita cantik... takkk...jangan buat camtu... sebetulnya niatla... aku nak kuar rumah dengan izin suami... (ahaks... tak setiap masa la aku ingat nak niat camni..bila kelam-kabut...lupa gak kekadang...tp kita ambik yang baik2 jerla ye..heheh) ... dalam keadaan bersih dan kemas dan tidak menjengkelkan orang lain...dengan bau badan aku yang busuk...(ni utk pompuan n laki2....sama je...kalo tak mandi...hahah...jgn buat tau.. x senunuh...walau orang tak tau...busuk punya orang...jgn dekat kat aku kalo camni....hahhaha...nauzubillah)....so.... camtula lebih kurang... kroang yang kat luar ...lagila terror part2 niat ni kan... ini contoh jer... sebab..aku as lecturer pon...kadang2 segan...bila aku rasa berpeluh sangat... kang berbau badan... risau... kalo jumpa orang2 utk berbusiness... bau mulut kena jaga... lenggok bahasa dalam bercakap kena santai dan kena pada tempatnya....berbeza di antara kita ngan student...client...orang atasan...yang berpangkat2 bagai...dan yang miskin (ada ke lagi orang miskin.??? rasa nya aku pon masih dalam kategori miskin...huhuhuh)...kuku tangan... baju (aku slalu main belasah jer...mis n match...heheheh...ikut tempat la... bersesuaian...nak lebih2...bukak company sendiri....hehehhe... ni peringatan utk aku gak...muahaha... )

bagi yang lelaki lak... kena kemas la... tak perlu berdandan cam pompuan... tp..kemas... clean, neat n sweet... auwww... suka i.... nampak handsome sgt kalo punya kemas orang tu...walaupon dia tak handsome...heheheh... tgk kategori la kan...hehehhe...bulu hidung trim... gigi xder cili kat celah2 gigi... gosok gigi biar gosok semuanya.... dari depan kebelakang graham, lidah, lelangit, pipi2 tu skali.. ni main nak cepat je...hahahha.... sama la cam aku gak...ehhehe... kalo cepat berpeluh...pakai la baju singlet or shirt kat dalam... kalo tak nanti cepat berbau... kang dok spray gak...x jalan... cuba bayangkan... minyak wangi campur peluh.... haiyaaa... manyak pening ooo...huhuhu... client nak dekat pon senang hati..heehehhe... yg pompuan jgn teruja sgt lak...hahahah

ilmu personaliti....(tang ni aku kena menuntut lagi....) tang ilmu ni...dia macam ala-ala... ko memang menarik...tertarik...ko memang de bomb....haahha.... kena p course lain kot...hahahah..

ilmu bercakap... kalo wat business... slalunya... perlu ada skrip...mana2 pon sama... kalo dah biasa... boleh hafal....kalo baru nak mula...kena tanya yg lebih berpengalaman...korekla....camne skali pon... dan ia terbukti dalam business yg aku baru join skrg..diorang siap ada skrip... cayala... HEBAT!!! tp kalo ada ilmu... menda tu leh create sendiri dengan point yg dah ada... senang n mudah kan...hehhehe

ilmu bersosial... adeh..tang ni aku lom cukup lengkap ilmu...aku masih menuntut...kat mana aku menuntut??? nak tau... hahahha...aku bgtau jerla kan... aku belajar dari orang sekeliling aku..mana yang aku rasa menyampah.... yang aku suka gila... yang bawah..yang atas... yang berpangkat... model2 muslimah (diorang ni yang model2 ni...memang superb kalo bab berinteraksi dengan orang lain...kita rasa cam cepat mesra dengan diorang...tp ada batasan...n tegas...itu yg aku suka kat diorang ni)... parents, anak2....kawan2 yg rapat...ngan tak rapat... sumer skali... sumer bila bercakap... kita leh tau..dia ni jenis membaca paper, buku, dll ke tak... tp part2 traditional...aku belajar dari makcik2 kampung...sebab diorng ni expert part2 ni... n banyak lagi... tak terluah kat sini.... dari ilmu ni la... kita leh bercakap ngan orang... tp aku pon kadang2 ikut mood... kalo tgh girang ...aku bykla cakap...tp kalo tgh penat...xder mood...nak cakap pon malas... tang ni aku kena ubah kot... heheheh... kadang2 aku tgk...ada gak yg lagi teruk dari aku... tp maleh nak kupas kat sini...tp yang lagi ekstreem n pandai bersosial pon hebat gak... kiranya orang2 camni...xder masalah utk bersosial... utk kebaikan tau...bukan bersosial yg yg menjurus ke arah menda yang merosakkan.... tidak...jangan...jangan...jangan buat...heheheh

yang lain...aku kupas lain kali..aku ada keja sket ...nak buat... kalo ada sesape nak komen...n bg pandangan...silakan...

No comments:

Post a Comment